Tsjechie.nl : d� Vakantie & Informatie site over Tsjechie
Alle bestemmingen Tsjechie
nieuwsbrief Australie
navigate by map Tsjechie
tips Tsjechie
win Tsjechie

Tsjechie.nl tsjechie.nl  columns  columns van radomir  radomir: tatra 

Tsjechie.nl - Tatra (deel 2)

Meer columns van radomir...

Het Hoge Tatra gebergte in Slowakije is een schitterend gebied voor de vakantie. Maar de Tsjechische auto’s TATRA, genoemd naar dit gebergte, zijn minder bekend. Hun opvallendheid  danken zij aan hun merkwaardige ontwerp van achterin luchtgekoelde motoren en prestaties. Het onderwerp is zeer ingewikkeld en omvangrijk voor een column. Hopelijk zal de lezer het mij niet kwalijk nemen, dat ik er zo beknopt mogelijk over moet schrijven.

Omstreeks 1850 begon in een kleine werkplaats de jonge constructeur Ignác Schustala met de bouw van allerlei paardenkoetsen en lichte wagens en later  met de productie van spoorwegwagons. Het werd een  snel groeiende onderneming. Daarna brak de tijd aan om een koets te vervaardigen aangedreven door een motor, de auto dus. De onderneming was gevestigd in de kleine noord - Moravische plaats Kopřivnice, dat een glorieuze toekomst tegemoet ging. Schustala heeft helaas de 20-ste eeuw niet meer kunnen meemaken.

De onderneming kocht van de firma Benz een motor en Benz auto Instructor die moest dienen als voorbeeld. Zo ontstond in 1897 de eerste auto met de naam Prāsident. Het was meteen een succes. Een verkeersreglement  van 1901 kenmerkt de begintijd van de 20-ste eeuw met zijn auto. Een van de voorschriften: om veiligheid en rijplezier te bevorderen was dat de maximale snelheid in de bebouwde kom gelijk stond aan  het dravende paard.  Bij het passeren moest de autobestuurder zijn snelheid sterk minderen, eventueel stoppen, als bleek dat de paarden zouden kunnen steigeren.

Daarna volgde een grote reeks van steeds beter wordende modellenproductie. Ook boekten Tatra’s  overal ongelofelijk veel succes op de racebanen.  In de vijftiger jaren kwam de legendarische Tatra 603 op het toneel met 6 zitplaatsen, luchtgekoelde 8-cilindermotor achterin en sterk aflopende, aerodynamische achterkant met een vin. Uniek in de wereld. Maar intussen verschenen op de wegen veelvuldig dominerende auto’s van Skoda. In het begin  had de Tatra 603  in het midden drie koplampen onder één glas. De productie van  Tatra’s personenwagens is  eind jaren 90 gestopt.

De naam Ledwinka als hoofd auto ontwerper van de Tatra fabriek heeft een groot stempel  gedrukt op de ontwikkeling van de modellen. Een er van, de Tatra V570 uit 1931,  lijkt erg veel op de VW kever.  Ledwinka verdiende door zijn bekwaamheid de wereldfaam en hoorde bij de wereldtop van constructeurs zoals Daimler, Benz, , Porsche, Diesel  en vele anderen.

Parallel met de personenauto ging de ontwikkeling en productie van de Tatra vrachtwagens succesvol  voort. Dit is tot heden niet gestopt. Er werden zelfs Tatra vliegtuigen gebouwd.

De volgende keer over SKODA auto’s en de vraag, bij wie stond eigenlijk het wereldwonder van de Volkswagen kever (meer dan 20 miljoen gemaakt),  al vóór zijn geboorte grotendeels op de tekentafel?

Radomír


terug | home
Meer columns van radomir...
Hebben we je geinspireerd? Deel dit met je vrienden.


Vind Tsjechie.nl leuk op Facebook


Tsjecho Reizen - dé wintersport of vakantie Tsjechië, Praag en Slowakije specialist!




reageer Reageer  stuur door Stuur door  print Print pagina

Wees de eerste die een reactie plaatst!
specialisten Tsjechie
tsjecho reizen - tsjechie  
Tsjecho Reizen
Reisorganisatie
info | website
tel nr (klik)
happy home - tsjechie  
Happy Home
Vakantiehuizen
info | website
tel nr (klik)
bohemia travel - tsjechie  
Bohemia Travel
Reisorganisatie
info | website
tel nr (klik)
interbohemia - tsjechie  
InterBohemia
Vakantiehuizen
info | website
tel nr (klik)

Valuta omrekenen

EUR

CZK

voorwaarden - copyright - privacy statement - disclaimer - cookies - contact - sitemap



© Tsjechie.nl